سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که سپاس نیکى تو را نگزارد ، مبادا به نیکویى کردنت بى‏رغبت گرداند ، چه بود که کسى تو را بدان نیکى سپاس دارد که سودى از آن برندارد ، و بود که از سپاس سپاسگزار بیابى بیش از تباه کرده کافر نعمت غدار ، « و خدا نیکوکاران را دوست مى‏دارد . » [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 97 مرداد 22 , ساعت 1:54 عصر

شما تا به حال در پرواز با هواپیما تجربه استفاده از اینترنت را داشته اید؟ چند سالی است که اینترنت پای خودش را به آسمان ها هم باز کرده و هم اکنون در برخی کشورها و شرکت های هواپیمایی اینترنت به صورت وای-فای به مسافران به صورت پولی یا رایگان در طول پرواز ارایه می شود.

اما تا به حال به این نکته فکر کرده اید که هواپیما در طول پرواز چگونه به اینترنت متصل می شود و دسترسی مسافران به اینترنت چگونه برقرار است؟ به طور کلی دو روش برای اتصال به اینترنت برای هواپیما وجود دارد. یکی از طریق ماهواره است که این روش در حال حاضر مسیر گرانی تلقی می شود و کمتر سراغ آن می روند.

روش دوم تا حد زیادی مانند روشی است که تلفن های همراه از آن استفاده می کنند. و هواپیما به دکل های مخابراتی که روی زمین قرار دارند متصل می شود. در واقع تجهیزات ارسال و دریافت روی همان دکل های مخابراتی برای تلفن همراه نصب می شود. با این تفاوت که این تجهیزات امواج را به سوی آسمان و به سمت هواپیماها ارسال می کنند.

در طول مسیر پرواز، هواپیما ارتباط اش را بین هر کدام از این دکل های مخابراتی جابجا می کند تا همیشه ارتباط اینترنت حفظ نموده و آن را در اختیار مسافران قرار بدهد.

در کشوری مانند آمریکا هم اکنون اینترنت در پروازها به یک امکان معمول تبدیل شده و اتحادیه هوایی این کشور اخیرا اعلام کرده که قصد دارد از سال آینده در تمام خطوط اصلی پروازی، اینترنت وای-فای ارایه نماید. و به همین منظور طی چند سال گذشته یک شبکه سراسری گسترده برای ارایه اینترنت در پروازها پیاده سازی شده است. جالب است بدانید که یک شرکت به نام GoGo پیاده سازی و ارایه این اینترنت را به عهده داشته است.

اما تا به حال اینترنت هوایی به مناطقی محدود بوده که دکل های مخابراتی روی زمین در دسترس بوده است و هر جا که پرواز روی دریا و اقیانوس بوده باید با اینترنت خداحافظی می کردید. اما شرکت های هواپیمایی به این فکر افتاده اند که در پروازهای بین المللی هم خدمات اینترنتی شان را ارایه بدهند و برای این کار سراغ ماهواره ها رفته اند.

هر چند استفاده از ماهواره برای اینترنت گران تر است و نیاز به نصب تجهیزات بیشتر و سنگین تری هم روی هواپیما ها دارد. اما به نظر میرسد شرکت های بیشتری تمایل پیدا کرده اند که این کار را انجام بدهند. برای مثال هواپیمایی لوفتهانزای آلمان هم اکنون در برخی خطوط هواپیمایی بین الملی اش اینترنت ماهواره ای به مسافران ارایه می کند و یکی از خطوط هواپیمایی آمریکا نیز تصمیم به پیاده سازی اینترنت ماهواره ای برای پروازهای بین المللی اش کرده است.

اگر کمی به شرکت های هواپیمایی زمان بدهید احتمالا تا چند سال دیگر جایی در آسمان ها باقی نمی ماند که نتوانید از اینترنت استفاده کنید.

هشتاد و دو خط هوایی در حال حاضر در پرواز، Wi-Fi ارائه می‌دهند؛ Wi-Fi در تقریباً نیمی از صندلی‌های موجود در بلیط هواپیما های سراسر جهان قابل دسترس است.

روت هپی گزارش سالانه خود در خصوص وای‌فای در پرواز در سال 2018 تحت عنوان Routehappy 2018 Wi-Fi Report را اعلام کرد. این گزارش ارائه‌ی جامعی از آمار وای‌فای در پروازهای سراسر جهان است.

از سال 2017، هواپیماهای بزرگ در گوشه و کنار دنیا پس از مدت‌ها انتظار، وای‌فای را به پروازهای خود آوردند و به مرور زمان سیستم‌های خود را آپدیت کردند. از هواپیمایی بریتیش در انگلیس گرفته تا Qantas در استرالیا. نکات برجسته گزارش Wi-Fi Routehappy 2018 عبارت‌اند از:

82 شرکت هواپیمایی در حال حاضر در حال پرواز Wi-Fi را ارائه می‌دهند.
12 خط هوایی دیگر در حال حاضر در پرواز Wi-Fi ارائه می‌دهند که نشان‌دهنده افزایش 17 درصدی نسبت به گزارش سال 2017 است.
تقریباً نیمی (43 درصد) از تمام صندلی‌های در دسترس در سراسر جهان در حال حاضر Wi-Fi را ارائه می‌دهند؛ افزایش 10 درصدی نسبت به گزارش سال 2017.
شرکت‌های هواپیمایی آمریکا حداقل در 86 درصد از ASM‌های (Available Seat Miles) خود Wi-Fi ارائه می‌دهد.
سه شرکت هواپیمایی که بیشترین ASM با Wi-Fi را ارائه می‌دهند، به ترتیب Delta، American و Emirates هستند.
سه حامل در حال حاضر 100 درصد از پروازهای خود را با Wi-Fi ارائه می‌دهند: هواپیمایی ایسلند، جنوب غربی و ویرجین آتلانتیک.
13 خط هوایی در سراسر جهان به صورت 100 درصدی در پروازهای طولانی‌مدت، Wi-Fi ارائه می‌دهند.
بهترین Wi-Fi، در حال حاضر در دسترس 16 درصد از ASMها در سراسر جهان است که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر 129 درصدی نسبت به سال 2017 است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ