سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که از دنیا اندوهناک است ، از قضاى خدا خشمناک است . و آن که از مصیبتى که بدو رسیده گله آرد ، از پروردگار خود شکوه دارد و آن که نزد توانگر رفت و به خاطر مالدارى وى از خود خوارى نشان داد دو ثلث دینش را به باد داد ، و آن که قرآن خواند و مرد و راه به دوزخ برد از کسانى بود که آیات خدا را به فسوس گرفت و افسانه شمرد ، و آن که دلش به دوستى دنیا شیفته است دل وى به سه چیز آن چسبیده است : اندوهى که از او دست بر ندارد ، و حرصى که او را وانگذارد ، و آرزویى که آن را به چنگ نیارد . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 96 اسفند 2 , ساعت 12:2 عصر

تاریخچه ی پیدایش بلیط هواپیما همزمان با آغاز فعالیت صنعت هواپیمایی می باشد. استفاده از بلیط های هواپیما زمانی که اولین پروازهای مسافربری در سال 1909 میلادی آغاز به فعالیت کرد مرسوم شد. کاربرد اصلی بلیط هواپیما برای تایید این است که مسافر مجوز سوار شدن در هواپیما را دارد و هزینه ی پرواز را پرداخته است.

در سال 1909 مسافران به منظور سفر با هواپیما رزرو بلیط را از طریق تلفن انجام می دادند و بلیط از طریق پست برای آن ها ارسال می شد. امروزه ظهور سیستم های رزرو پیشرفته ی کامپیوتری قابلیت پیاده سازی آسان تجزیه و تحلیل هزینه - سود را بر ساختارهای قیمت گذاری متفاوت، برای خطوط هواپیمایی فراهم ساخت، که منجر به ایجاد تمایز در قیمت های برخی از پروازها شد. مسافران پروازهای خود را به صورت آنلاین انتخاب کرده و هزینه ی آن را می پرداختند و سپس رسید تایید به ایمیل آدرس آن ها ارسال می گردید یا بر روی وب سایت نمایش داده می شد. بلیط الکترونیکی توسط مسافر پرینت شده و به فرودگاه آورده می شد. بلیط هواپیما اغلب به منظور دریافت کارت پرواز استفاده می شد. سپس به همراه کارت پرواز و بلیط پیوست شده، به مسافر اجازه سوار شدن در هواپیما داده می شد.

تاریخچه ی پیدایش بلیط هواپیما همزمان با آغاز فعالیت صنعت هواپیمایی می باشد. استفاده از بلیط های هواپیما زمانی که اولین پروازهای مسافربری در سال 1909 میلادی آغاز به فعالیت کرد مرسوم شد. کاربرد اصلی بلیط هواپیما برای تایید این است که مسافر مجوز سوار شدن در هواپیما را دارد و هزینه ی پرواز را پرداخته است.در سال 1909 مسافران به منظور سفر با هواپیما رزرو بلیط را از طریق تلفن انجام می دادند و بلیط از طریق پست برای آن ها ارسال می شد. امروزه ظهور سیستم های رزرو پیشرفته ی کامپیوتری قابلیت پیاده سازی آسان تجزیه و تحلیل هزینه - سود را بر ساختارهای قیمت گذاری متفاوت، برای خطوط هواپیمایی فراهم ساخت، که منجر به ایجاد تمایز در قیمت های برخی از پروازها شد. مسافران پروازهای خود را به صورت آنلاین انتخاب کرده و هزینه ی آن را می پرداختند و سپس رسید تایید به ایمیل آدرس آن ها ارسال می گردید یا بر روی وب سایت نمایش داده می شد. بلیط الکترونیکی توسط مسافر پرینت شده و به فرودگاه آورده می شد. بلیط هواپیما اغلب به منظور دریافت کارت پرواز استفاده می شد. سپس به همراه کارت پرواز و بلیط پیوست شده، به مسافر اجازه سوار شدن در هواپیما داده می شد.

 

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما به 2 دسته سیستمی و چارتری تقسیم می شوند که در ادامه در مورد هر کدام به تفکیک توضیح داده خواهد شد:

 

بلیط چارتر:

بلیط چارتر قابل خریداری از شرکت‌های هواپیمایی نیست؛ بلکه این نوع بلیط‌ها را تنها می‌توان از آژانس‌ها و شرکت‌های چارترکننده خریداری کرد. این شرکت‌ها به صورت سالیانه و یا فصلی تمام یا بخشی از مسیرهای هوایی پرتردد را اجاره می‌کنند؛ به دلیل رزرو عمده بلیت‌ها از قبل و فروش آنها به مسافران در آینده، بهای این بلیط‌ها را شرکتهای چارترکننده تعیین می‌کنند و تعیین قیمتها در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نیست. به همین دلیل قیمت بلیط‌های چارتر بسیار متغیر است. دلیل این مساله، نوسان قیمت این نوع بلیط‌ها در زمان‌های مختلف و بر اساس شرایط شرکت چارترکننده است.چنانچه شرکت چارترکننده به هر دلیلی نتواند تمامی بلیط‌هایش را به فروش برساند، خود مجبور به پرداخت بهای همه آنهاست؛ بنابراین با نزدیک‌تر شدن زمان پرواز، شرکت چارترکننده بلیط‌هایش را به بهای ارزانتری ارائه میکند تا میزان ضرر را به کمترین مقدار ممکن کاهش دهد.

 

بلیط سیستمی:

شرکت های هواپیمایی، مسیرهای پروازی مختلفی دارند که بر اساس امکانات و شرایطشان تعیین می‌گردد. معمولا برنامه پرواز ایرلاین‌ها به صورت سالانه تعیین می‌شود تا امکان خرید بلیط را برای مسافران در فواصل زمانی بلند مدت فراهم کند. به این نوع پروازهای برنامه‌ریزی شده شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای سیستمی گفته می‌شود. بطور مثال برای برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی، که با هر روز نزدیکتر شدن تاریخ تعطیلات، شانس پیدا کردن بلیط هم کمتر می‌شود می‌توانید از چندین ماه قبل بلیط سیستمی بگیرید و با فرا رسیدن زمان تعطیلات خیالتان از بابت سفر آسوده باشد.اگر به هر دلیلی تاریخ سفرتان تغییر کرد و یا حتی کنسل شد می‌توانید بلیط سیستمی را به راحتی کنسل کنید؛ هزینه پرداختی پس از کسر جریمه کنسلی به حساب شما بازگرداند می‌شود. یکی دیگر از مزایای بلیط سیستمی، تفاوت قیمت بلیط برای گروه های سنی مختلف است: قیمت بلیط برای نوزادان (0-2 سال) و کودکان (2-12 سال) نسبت به قیمت بلیط بزرگسالان درصد تخفیف قابل ملاحظه‌ای دارد که البته میزان آن بسته به شرکت‌های هواپیمایی متفاوت است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ